Assalamualaikum wbt.
Sejujurnya, seikhlasnya, YA ! AKU BENCI LIPAS !!! Aku geli, sebab die pernah masuk dalam kain aku ! Pernah terbang atas muka aku !!! EEEUUUWWW !!! (maybe die nak balas dendam, coz aku sembur Ricsect)
Aku post entry ni coz petang tadi, kucing aku tengah bermanja ngan lipas. Gulp !
1 - Lipas mesra alam. It help pollinate (pollen/debunga) tuk bunga-bungi in tropics. Lipas juga yang tolong mengais hakisan hakisan yang ditinggalkan oleh tumbuh-tumbuhan dan binatang. Lorh, rajin ugop awop ni.
2- Lipas untuk perubatan masa akan datang. According to British's scientists, lipas ni akan menyumbang dalam perubatan. Sebabnya, sistem saraf otak lipas ni ada sembilan molekul beracun yang boleh menentang aliran ubat.
dalam satu fakta yang Rudy jumpa : "In lab-dish tests, postgrad researcher Simon Lee found the novel compounds killed more than 90% of poisonous Escherichia coli and methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) germs.
Escherichia coli means : sejenis bakteria yang ada pada sistem pencernaan yang ada pada manusia dan haiwan.
MRSA : (Aku malas nak translate bahasa sains ni- tekan sini)
3 - Lipas sebagai makanan harian. Yark ! Kat America, dorang taruk lipas lam PIZZA !! Ada sesetengah tu suke makan lipas goreng masak kicap ! Yeeww. Some people say LIPAS taste is not bad at all !! Nak tambah lagi ni, ada jugak yang cakap lipas rase cam ayam panggang. DAN, ada yang suka lipas yang disalut dengan chocolate. HAHA.
Ok, cam ni la. Pendek kan cerita, sesungguhnya, SEMUA KEJADIAN ATAS MUKA BUMI INI BERSEBAB. ALLAH MAHA MENGETAHUI. Binatang lain yang korang duk kutuk contohnya BABI atau dengan nama manjanya KHINZIR, ia juga tercipta dengan seribu satu kebaikan. Kan ?
-END-
*illustration : source from Google Images*
geli aku nak lukis :P

No comments:
Post a Comment